Kuinka todellisia ja tietoisia olemme Online-kohtaamisessa?
Syyskuun blogissa kirjoitan huomioita ja taustoitusta siihen miksi meidän tulee olla yhä kiinnostuneempia online-kohtaamisten laadusta kuin esimerkiksi määrästä. Ensin esitän sinulle muutaman kysymyksen.
Kuinka paljon ajastasi kuuluu erilaisissa digitaalisissa online-kohtaamisissa? Oletko miettinyt millainen on asenteesi näihin tilanteisiin ja ympäristöihin? Entä millaisiksi koet omat sekä toisten online-viestintätaidot ja -valmiudet? Miten hyvin tunnistat oman stressisi online-kohtaamisissa? Kuinka hyvin tulet mielestäsi kuulluksi ja ymmärretyksi tai miten hyvin koet ymmärtäväsi muita?
Kun haastattelen ihmisiä online-kohtaamisten laadusta tai niiden merkityksestä kuulen useammin, että kasvotusten kohtaaminen on parempaa kuin tietokoneen ruudulla. Monet vastaajista kohtaavat kuitenkin jo enimmäkseen ruudussa: kahdenkeskisissä palavereissa, tiimitapaamisissa, kokouksissa, koulutuksissa ja kuten omassa työssäni, coaching-tapaamisissa.
Miten voisimme lisätä online-kohtaamisten arvoa ja laatua, jos siellä joka tapauksessa olemme?
Tuumailen neljää asiaa, jotka voivat vastata kysymykseen: tietoisuus itsestäsi, viestin muotoilu, tekniikan vaikutus sekä teknostressi. Muitakin näkökulmia on ja palataan niihin uusissa blogeissa. Ensimmäinen huomio on tietoisuus itsestä viestijänä ja omista asenteista online-ympäristössä. Tunnistatko siis miten olet ruudun äärellä? Millaisia ajatuksia sinulla on sillä hetkellä itsestä, toisesta tai muista? Taustalla virtaavat tiedostamattomat asenteet ja ajatukset sekä tulkinnat voivat joskus sabotoida todellisia tarkoituksiamme. Voit tehdä ainakin yhden tehokkaan harjoituksen ennen online-kohtaamista ja sen aikanakin. Kun tulet ruudulle, tarkista mitä sellaista tuot tilaan, joka lisää luottamusta itseen ja toisiin. Luottamus on tässä avainsana. Coachingissa sanotaan ”Check-In” itsesi kanssa.
Toinen huomio on viestinnän muoto tai muotoilu online-tilanteessa. Jos olet luonnollisesti monisanainen puhuja läsnätilanteissa, ei se ehkä toimikaan online-kohtaamisessa, jossa on viiveitä ja median tuomia visuaalisia ja teknisiä rajoitteita. Voit harjoitella esimerkiksi seuraavia: lyhennä lauseita ja vähennä täytesanoja, tiivistä laajempi ääneen pohdinta yhdeksi lauseeksi, lisää suoraa katsekontaktia ja vältä vilkuilemasta sivuille, ylä- tai alaviistoon. Jos olet vähäsanaisempi ja hiljainen luonnostaan antaa online-viestintä sinulle oivan mahdollisuuden pyytää puheenvuoroa hillitysti visuaalisella käsimerkillä ja todella ottaa oma paikkasi sopivassa kohdassa.
l
Anna lampun syttyä ja lisää toinenkin!
Tekniset asiat ovat merkittävä vaikuttaja online-kokemuksessa. Oma kokemukseni online-kohtaamisista kertoo, että niitä usein vähätellään tai tekniikan puutteita selitellään, niiden taakse jopa piiloudutaan. Jos haluat lisätä laatua, luottamusta, vaikuttavuutta ja kuulluksi tulemista – ja miksi et haluaisi – kannattaa huomioida yksinkertaiset tekniset asiat huolellisesti. Riittävä päivänvalo tai päivävalolampulla tuotettu valaistus, sekä kasvoille että taustassa on tärkeää. Useamman tutkimuksen mukaan erilaiset taustakuvat ja sumennukset eivät lisää luotettavuutta ja uskottavuutta vaan päinvastoin. Käytä siis useammin oikeaa taustaa, jonka soveltuvuuden tiedostat ja tarkistat. Jos työskentelet ainoastaan kannettavalla tietokoneella ja sen kameralla, olet tekniikan asettamissa kovin vaatimattomissa raameissa. Erillinen näyttö ja laadukas kamera mahdollistavat kuvakulman asettamisen suoraan kasvoihin. Jos sen sijaan kurkit läppärin ruutuun alaviistoon, menetät merkittävän osan luottamuksen, yhteyden ja uskottavuuden rakentamisesta. Kuulokkeiden, mikrofonien ja tilan tuoman kaiun tai taustamelun testaus on ensiarvoista, sillä äänenlaatu voi vaikuttaa yhteyden ja ymmärryksen muodostumisessa vielä enemmän kuin kuva. Lisäksi voit suunnitella erilaisten visuaalisten, toiminnallisten ja teknisten ohjelmien apukäyttöä – se onkin eri blogin aihe myöhemmin.
Online-kohtaamisen teknostressi
Vielä muutama sana stressi-tietoisuudesta. Tilannetietoisuus, vuorovaikutteinen asenne ja sujuva online-tekniikka vaikuttaa omaan hyvinvointiin ja vireeseen mutta myös muiden jaksamiseen ja keskittymiseen. Online-maailman vaatimukset kuuluvat nimenomaan teknostressiä aiheuttaviin tekijöihin. Stressiä ei aiheuta vain vaativa viestintätilanne itsessään vaan myös teknologian tuomat aistivaatimukset, tieto-taitovaatimukset sekä jatkuva digitaalisten laitteiden tuoma ärsyketulva. Tiedostathan nämä ja huolehdit siitä, että päiväsi ei ole aivan täynnä online-kohtaamisia päiväkausia peräkkäin.
Opit ja kehityt itse online-viestijänä, kun teet lempeästi huomioita muiden tietoisuuden, asenteen, vuorovaikutustapojen ja tekniikan rajoitteista sekä mahdollisuuksista. Voisitko tehdä seuraavaan online-kohtaamiseen jonkun kokeilun tai tietoisen havainnoinnin blogin teemoista: miten vahvistat luottamusta, miten muotoilet omaa viestintätyyliäsi mediaan, mitä voisit kohentaa teknistä ympäristöäsi ja kuinka tunnistat oman tai muiden teknostressin?
Teen tämän vuoden aikana tutkimusta aiheesta Coachin Online-Coaching tietoisuus itsestä, kontekstista, viestinnästään ja stressistä valmennustilanteessa. Kirjoitan aiheesta ja tuloksista lisää ensi vuoden puolella. Pysy linjoilla, jos aihe kiinnostaa tai kysy lisää vinkkejä.
Oikeisiin kohtaamisiin!
Tuuli Kirsikka
Tuuli Kirsikka Pirttiaho on Thewind Oy:n toimitusjohtaja ja Head Coach, PCC Professional Certified Coach ICF, CPCC Certified Professional Co-Active Coach, PCEC Professional Certified Executive Coach Henley, PQ Positive Intelligence Coach